به جرات می توان گفت وقتی شهر رشت توسط یونسکو به عنوان شهر خلاق نامگذاری شود باید از پتانسیل خمام هم در این نامگذاری یاد کرد. خمام که اقتصادش به صورت سنتی از طریق کشاورزی تامین می شد اینک اقتصاد مدرنی را در خود می بیند. از ابتدا تا انتهای این شهر کوچک می توان انواع غذاخوری ها را دید. معروف ترین و معتبرترین محصول غذایی مغازه های خمام که اینک تبدیل به برند این شهر شده است یخ در بهشت های مخصوص خمام هستند. یخ بهشت هایی غلیظ و متفاوت با طعم های مختلف از انواع میوه و خشکبار آنچنان طرفدارانی پیدا کرده است که بعضا در ایام تعطیل هزاران گردشگر را از شهرهای دور و نزدیک گیلان به خمام می کشاند و تا نیمه های شب این شهر را بیدار نگه می دارد.
عواملی همچون فالوده، بستنی و علیالخصوص یخدربهشت مسافران را ترغیب میساخته مسیرشان را کمی طولانیتر کرده، از خمام عبور نموده و برای تهیهی یخدربهشت توقفی هرچند کوتاه داشته باشند. از اینرو میتوان یخدربهشت خمام را یکی از قطبهای توریستی (و به نوعی اقتصادی) یاد کرد که حتی باعث حضور اشخاصی مانند “جواد خیابانی، حمید لولایی، جاسم ویشگاهی، ساعد هدایتی، حسین بادامکی و …” و توریست از کشورهایی مانند “لیتوانی، سوئیس، ترکیه، سوئد و …” شده باشد، و قطعاً ترافیک حاصل از توقفهای موقت مسافرین در مرکز شهر (در ایام تعطیل) گواه بر این ادعا میباشد.
